Przedsiębiorcy, którzy planują zatrudnić pracownika do firmy mają do wyboru kilka form zatrudnienia. Wybór formy zatrudnienia w dużej mierze zależy od charakteru pracy, specyfiki prowadzonej działalności oraz możliwości finansowych.
Podstawową oraz jedną z najczęściej wybieranych form zatrudniania pracowników jest zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę. Stosunek ten regulowany jest przez Kodeks Pracy. Zarówno prawa jak i obowiązki pracownika oraz pracodawcy zawarte są w umowie o pracę. Wybierając ten sposób zatrudnienia nie można zapomnieć o podstawowych gwarancjach jakie należy zapewnić pracownikami. Pracodawca musi zagwarantować m.in.:
- płatny urlop wypoczynkowy,
- wynagrodzenie chorobowe podczas choroby pracownika,
- unormowany czas pracy,
- minimalne wynagrodzenie określone przez rząd.
Kolejnymi często wybieranymi formami zatrudniania pracowników są umowy cywilnoprawne, do których zaliczamy umowę zlecenie, umowę o dzieło, umowę agencyjną oraz kontrakt menedżerski. Umowy te regulowane są przez Kodeks Cywilny. Cechą charakterystyczną tych umów jest niski koszt związany z zatrudnieniem osoby do pracy.
Przeczytaj nasz starszy wpis!