Prowadzenie rachunkowości w przedsiębiorstwie wiąże się z przestrzeganiem wielu reguł. Zawarte są one głównie w I rozdziale ustawy o rachunkowości. Ich stosowanie ma na celu dostarczanie pełnych, jasnych, rzetelnych i użytecznych informacji o stanie finansowym przedsiębiorstwa i prowadzonej przez nie działalności oraz wynikach z niej.
Wszystkie zasady dzieli się na 3 grupy:
- uniwersalne – są powszechnie stosowane w wszystkich krajach,
- podstawowe (nadrzędne),
- szczegółowe (podrzędne).
Do zasad uniwersalnych zalicza się:
- zasadę podmiotowości,
- zasadę podwójnego zapisu,
- zasadę periodyzacji.
Natomiast do pozostałych zalicza się:
- w zasadach podstawowych: zasadę kontynuacji działania, zasadę memoriałową, zasadę kasową, zasadę współmierności przychodów i kosztów ich uzyskania, zasadę ciągłości, zasadę ostrożnej wyceny, zasadę przewagi treści nad formą, zasadę istotności, zasadę prawdziwego i rzetelnego obrazu.
- w zasadach szczegółowych: zasadę porównywalności sprawozdań, zasadę terminowości i aktualności, zasadę wiarygodności, zasadę dokumentacji, zasadę jasności , zasadę wyceny majątku w oparciu o „koszt historyczny”.