Każde przedsiębiorstwo aby osiągnęło przychód musi ponieść koszty. Oczywiście każda firma stara się je maksymalnie ograniczać, gdyż to wpływa na zyski firmy, a im większe zyski tym lepiej dla firmy, bo może się rozwijać.
Wszelkie operacje gospodarcze jakie zachodzą w przedsiębiorstwie prowadzącym pełną księgowość muszą zostać zapisane na kontach bilansowych, zgodnie z zasadami księgowości.
Koszty w działalności handlowej są celowym i uzasadnionym zużyciem materiałów, usług obcych oraz pracy ludzkiej w celu osiągnięcia w przyszłości korzyści ekonomicznych. Wśród kosztów działalności gospodarczej wyróżniamy:
- koszty działalności podstawowej
- pozostałe koszty operacyjne
- koszty działalności finansowej
Ewidencja kosztów w jednostce prowadzącej pełną księgowość może być prowadzona w dwóch najpopularniejszych układach. Pierwszym z nich jest układ rodzajowy. W tym układzie wyróżnia się następujące konta, służące ewidencji kosztów:
- amortyzacja
- zużycie materiałów i energii
- usługi obce
- wynagrodzenia
- podatki i opłaty
- ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia
- pozostałe koszty rodzajowe
Drugim układem służącym do ewidencji kosztów jest układ funkcjonalny w którym wyróżnia się takie konta jak:
- koszty działalności handlowej (dla jednostek handlowych)
- koszty działalności podstawowej (dla jednostek usługowych i produkcyjnych)
- rozliczenie kosztów, które służy do przenoszenia kosztów z układu rodzajowego do funkcjonalnego, jeżeli jednostka prowadzi obie ewidencje jednocześnie.
🔔 Sprawdź naszą ofertę!
Oferujemy pomoc w prowadzeniu księgowości uproszczonej oraz pełnej, KPiR oraz księgi rachunkowe. Pełna obsługa księgowa online, doradztwo i pomoc doświadczonej kadry specjalistów.